?


  


سناريو و الگوي تدريس


در رابطه با سناريو و الگوي تدريس چيزي که قابل ذکر است اين است که امروزه ، برخلاف گذشته ، کلاسهاي درس تا حدود زيادي اعتبار خود را به عنوان تنها منبعي که در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهيهاي لازم را کسب نمايند ، از دست داده است . پيشرفت در کل زمينه هاي فن آوري آموزشي موجب گرديده که همه روزه اطلاعات جديد و فراواني در اختيار افراد جامعه قرار گيرد . ميزان و ماهيت چنين اطلاعات با آنچه که معلمان و کتابهاي درسي و در سناريو و الگوي تدريس به روش سنتي عرضه مي کنند قابل قياس نيست . در اين مقاله قصد داريم نمونه هاي کاملي را  بر اساس بخشنامه هاي آموزش و پرورش در اختيار شما قرار دهيم. در صورت داشتن هر گونه سوالي با ما تماس بگيريد.
براي دانلود کاملترين نمونه فايل ها کليک نماييد.


گرچه هنوز يکي از وظايف مهم مدرسه آن است که به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطي ارائه دهد اما بسيار حائز اهميت است که دانش آموزان در طول دوران تحصيل مهارتهاي ذهني فراواني چون 1. توصيف کردن 2. طبقه بندي کردن 3. پيش بيني کردن 4. تفسير کردن 5. تحليل 6. ترکيب کردن را کسب کنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسي اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبي از آنها استفاده نمايند . و اين امر جز بوسيله سناريو و الگوي تدريس به روش نوين امکان پذير نيست.همچنين مي توانيد براي دانلود انواع طرح جابر به برگه مربوطه مراجعه نماييد.


سناريو و الگوي تدريس بر چه اساسي انتخاب ميشود؟


سناريو و الگوي تدريس بر چه اساسي انتخاب ميشود؟?


حال بايد پرسيد : مهمترين عاملي که سناريو و الگوي تدريس براساس آن انتخاب مي شود چيست ؟ و چرا اهميت آن بيشتر از ساير عوامل است ؟


به اعتقاد صاحبنظران ، يکي از وظايف مهم آموزش و پرورش  امروزي ، ايجاد محيطي است که در آن دانش آموزان نگرش خاصي از مدرسه ، حرفه و آينده خود و به طور کلي از جامعه به دست آورند . بدون شک ، نگرشي که دانش آموزان در مدرسه کسب مي کنند در جهت رشد عاطفي ، رواني و اجتماعي ايشان بسيار مؤثر مي باشد . از اين رو ، معلمان مي توانند با به کار گيري سناريو و الگوي تدريس مناسب ، مهارتها و نگرشهايي مانند مسئوليت پذيري ، استقلال عمل و خود آموزي را در دانش آموزان پرورش دهند .


هيچ سناريويي براي تدريس مطلق نيست


سناريو تدريس?


بايد خاطرنشان شود که هيچ سناريو و الگوي تدريسي را نمي توان به عنوان بهترين سناريو و الگوي تدريس در تمام موارد برگزيد. لذا آشنايي معلمان با سناريو و الگوي تدريس  گوناگون ضروري به نظر مي رسد تا آنان بتوانند با توجه به مقاصد آموزشي تعيين شده ، الگوي مناسبي را به کار بندند. و در واقع هيچ سناريو تدريسي مطلق نيست


کدام بهتر است : آموختن نحوه ياد گيري يا آموزش درسي سنتي؟


حال بايد پرسيد چرا معتقدان به کاربرد سناريو و الگوي تدريس آموختن نحوه يادگيري را مؤثرتر از آموزش مطالب درسي مي دانند ؟


بروس جويس و مارشا ويل مولفان کتاب سناريو و الگوي تدريس باتوجه به تجارب علمي معلمان ، در حدود 20 الگوي تدريس را به مربيان و معلمان معرفي کرده اند که در اين کتاب صرفأ به معرفي الگوهاي : 1. پيش سازمان دهنده 2. فردمداري و 3. مشکل گشايي اقدام مي گردد تا معلمان سخت کوش و پر تلاش با در نظر داشتن هدفهاي آموزش و پرورش ، توانايي و زمينه فکري و اطلاعات پايه اي دانش آموزان و شرايط و امکانات محيط آموزشي ، الگوي مورد نياز تدريس خود را انتخاب کرده و در چارچوب آن الگو ، فعاليتهاي آموزشي را پيش بيني و سپس اجرا نمايند .


اطلاعات بيشتر در مورد سناريو و الگوي تدريسسناريو و تدريس ها?


در مورد سناريو و الگوي تدريس بايد بدانيد که اين موضوع در نظام آموزشي کشور اهميت بالايي دارد. اين موضوع که گفته شد در نظام آموزشي کشور به اين معني نيست که در ديگر کشور ها از اهميت پاييني برخوردار است. در اصل اين طرح سناريو و الگوي تدريس از کشور هاي خارجي توسعه يافته به ايران راه يافته است.


الگوهاي برتر تدريس از جمله فعاليت هايي بود که اغلب در کشور هاي اروپايي به اجرا در مي آمد. اين فعاليت به شدت براي نظام آموزشي کشور ها مزيد فايده بود و پس از آن نيز کشور هايي که به دنبال توسعه و افزايش سطح آموزشي خود بودند، به دنبال آن بر آمدند تا بتوانند از پتانسيل بالاي اين سناريو استفاده کنند.


در کشور هاي مختلفي چون کره جنوبي، سناريو و الگوي تدريس با روش اروپايي به اجرا درآمد. يعني اينکه آنها در ابتدا نيروي هايي را براي يادگيري و آموزش سناريو و الگوي تدريس به کشور هاي اروپايي اعزام کردند و اين نيرو ها نيز پس از بازگشت توانستند آموزه هاي اروپايي خود را در کشور و نظام تحصيلي خود به اجرا بگذارند.


اجرا در ايران


تدريس در ايران?


سناريو و الگوي تدريس در ايران به چه صورت اجرا شد؟ همين موضوع در کشور هاي ديگري چون ايران نيز البته با کمي تفاوت به اجرا درآمد. در کشور هاي اسلامي و مخصوصا ايران، سناريو و الگوي تدريس کمي متفاوت تر ا اروپا به اجرا در آمد. البته تماما سعي شد تا در کيفيت آن تغييري ايجاد نشود و اصل طرح به جا بماند تا بتواند سود و فوايد خود را به جاي بگذارد.


طرح الگوي تدريس در ايران توانسته تا به اندازه نسبتا مناسبي به اهداف خود برسد و دانش آموزان ايران را به سمتي که ميخواهد هدايت کند. اما در مورد اهداف اين سناريو چه ميدانيد؟ دقيقا چه هدفي از راه اندازي آن وجود دارد؟ در ادامه در مورد اهداف سناريو و الگوي تدريس توضيحاتي را ارائه ميکنيم.


اهداف الگوي تدريس در ايران


اهداف سناريو و الگوي تدريس?


به عنوان يک هدف مهم و جهاني در ابتدا بايد بگوييم که هدف سناريو و الگوي تدريس اين است که دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفيت تفکر و انديشه خود را افزايش دهند. به اين صورت که دانش آموزان زماني که در راستاي سناريو و الگوي تدريس قرار بگيرند با تعاليم آن از سمت معلم، با افزايش توان فکري روبرو شده و ميتوانند بيش از پيش به خود در راستاي رسيدن به اهداف والا و در نهايت فعاليت هاي واقعي خود کمک کنند.


تفکر صريح و به دور از جهت گيري يکي از مواردي است که هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نياز دارد. متاسفانه جهت گيري هاي سياسي در ايران باعث شده تا دانش آموزان کمي در اين موضوع ضعيف عمل کنند و همواره چيزي را قبول داشته باشند که به آنها القاء شده. اما سناريو و الگوي تدريس به دانش آموزان کمک ميکند تا بتوانند به خودي خود و به تنهايي در مورد فعاليت هاي خود فکر کنند.


هدف ديگر اين سناريو الگو هاي تدريس، بحث افزايش اعتماد به نفس دانش آموزان است.


افزايش اعتماد به نفس در الگو هاي تدريس


افزايش اعتماد به نفس در الگو هاي تدريس?


سناريو و الگوي تدريس در اعتماد به نفس دانش آموزان تأثير مثبت دارد. اين موضوع را به خوبي ميدانيم که دانش آموزان ايراني در بحث اعتماد به نفس و البته عزت نفس به شدت مشکل دارند و نميتوانند به خوبي خود را در جوامع نمايان کنند. الگو هاي قديمي و سنتي رفتار با کودکان در منزل و با دانش آموزان در مدرسه باعث شده تا آنها همواره از اعتماد به نفس پاييني برخوردار باشند.


سناريو و الگوي تدريس باعث ميشود تا دانش آموزان در مدرسه با افزايش اعتماد به نفس روبرو شده و بتوانند از آن در جهت افزايش عملکرد؛



  • درسي

  • تحصيلي

  • رفتاري

  • و عملي


خود استفاده کنند. به اين صورت ميتوان گفت که اين فعاليت (معماري نوين تدريس) تا حد زيادي به دانش آموزان کمک ميکند و اينکه اجراي آن بر عهده معلم است تأثير مستقيمي بر روي فعاليت هاي دانش آموزان دارد. افزايش اعتماد به نفس يک دانش آموز باعث ميشود تا وي بتواند رشد اجتماعي خود را تقويت کند و به خوبي آن را در فعاليت ها به نمايش بگذارد.


تا زماني که هر فرد نتواند اعتماد به نفس خود را افزايش دهد مطمئنا نميتوان از او انتظار داشت تا فعاليت هاي بزرگ و واقعي را به انجام برساند.


انقلاب هاي تحصيلي در سطح جهان


انقلاب هاي تحصيلي در ايران?


اگر کمي در مورد روش هاي آموزشي در سطح جهان مطالعه داشته باشيد، ميدانيد که از 40 سال گذشته تا کنون، در کشور هاي توسعه يافته، آموزش دچار 5 انقلاب شده است و بار ها روند آموزشي دانش آموزان از مقاطع ابتدايي تا متوسط و دانشگاه دستخوش تغييرات قرار گفته است. اما سهم ايران از اين انقلاب ها چه بوده است؟


شايد جالب باشد بدانيد که ايران در هيچ کدام از اين انقلاب هاي تحصيلي نقشي نداشته است و حتي به هيچ عنوان نتوانسته است آنها را در کشور خود به اجرا بگذارد اين يعني اينکه در ايران ما هنوز در انقلاب تحصيلي اول به سر ميبريم و بسيار از آموزه ها و روش هاي تحصيلي معروف و مورد استفاده در دنياي عقبيم. حال سناريو و الگوي تدريس ميتواند کمکي به اين موضوع کند؟


سناريو و الگوي تدريس و انقلاب هاي تحصيلي


يکي از مهم ترين موضوعاتي که در سناريو و الگوي تدريس به آن اهميت داده ميشود، بحث دور شدن از حفظيات در نظام آموزشي است. تمرکز بر حفظيات از بزرگترين مشکلات نظام آموزشي ايران است که باعث ايجاد ايرادات فراواني ميشود. اگر کمي به زمان مدرسه و آموزش هاي خود فکر کنيد به خوبي متوجه اين ايرادات ميشويد.


کدام از يک موضوعات رياضي در متوسطه اول و متوسطه دوم خود را به ياد داريد؟ اصلا کدام يک توانست براي فعاليت هايي که به دور از محيط درس انجام ميدهيد مزيد فايده باشد و نياز هاي شما را برطرف کند؟ به معناي واقعي ميتوان گفت که اغلب آنها به درد ما نخوردند و به دليل حفظي بودن پس از مدت کوتاهي از ياد ما نيز رفتند.


انقلاب هاي تحصيلي?


سناريو و الگوي تدريس با تمرکز بر روي اين موضوع و مشکل به خوبي در جهت حل آن، با طرح درس قدم برميدارد و ميتواند مشکلات ناشي از آن را حل کند. محوريت سناريو و الگوي تدريس به جاي معلم، دانش آموز است که اين يکي از موضوعات اجرا شده در انقلاب هاي تحصيلي است.


سناريو و الگوي هاي تدريس و نقش آن در پيشرفت دانش آموزان


يکي از راه هاي افزايش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در هر نظامي، بحث افزايش توجه آنان است. موضوعي که سناريو و الگوي تدريس به خوبي به آن توجه ميکند. هرچه بر موضوع توجه دانش آموزان تمرکز بيشتري صورت گيرد و بتوان به آن جهت دهي مناسب را تحميل کرد، ميتوان انتظار بيشتري را از آن داشت.


استفاده از الگو هاي تدريس توسط معلمان باعث افزايش اين توجه و تمرکز دانش آموزان ميشود که اين امر در افزايش بازدهي تحصيلي آنان تأثير مثبت دارد. اگر معلمان بتوانند به خوبي از سناريو و الگوي تدريس استفاده کنند و آن را در آموزش هاي خود به اجرا درآورند مطمئنا بازخورد دريافتي بسيار خوبي را خواهند داشت که باعث ميشود اين فعاليت را به ديگر معلمان نيز توصيه کنند.


نحوه نوشتن سناريو تدريس


چطور يک سناريو تدريس را بنويسيم؟ براي نوشتن يک سناريو تدريس بايد در ابتدا مشخصات و ويژگي هاي آن را ثبت کنيد. به اين صورت که تمامي مشخصات از جمله:



  • نام درس مورد نظر

  • پايه تحصيلي آموزشي

  • زمان

  • نام مدرسه

  • تعداد شاگردان

  • و.


ثبت ميشود. پس از آن براي ادامه نوشتن يک سناريو و الگوي تدريس، بايد اهداف آن را به خوبي بيان کنيد و بگوييد که هدف شما از نوشتن اين سناريو چيست و در آخر قرار است که به چه چيزي برسيد؟ پس از آن نيز به اهداف رفتاري در سناريو و الگوي تدريس اشاره اي داشته باشيد.


 


سناريو و الگوي هاي تدريس و نقش آن در پيشرفت دانش آموزان?چگونه و بر اساس چه الگويي قرار است تدريس کنيد؟ روش هاي تدريس در سناريو و الگوي تدريس شما چيست؟ تمامي اين ها را به خوبي بنويسيد و ثبت کنيد. فضاي کلاس خود را شرح داده و به خوبي توضيح دهيد. وسايل مورد استفاده شما در سناريو و الگوي تدريس چيست و همينطور بگوييد که در انجام اين فعاليت از دانش آموزان خود چه انتظاري داريد؟


تمامي مشخصات براي اجرا و نوشتن سناريو و الگوي تدريس را بيان کنيد و در انتها نيز به نتيجه گيري کل فعاليت بپردازيد. به اين صورت سناريو و الگوي تدريس شما نوشته شد و توانستيد يک فايل کامل را ثبت کنيد.


دانلود فايل هاي سناريو و الگوي تدريس


دانلود سناريو و الگوي تدريس?


بانک فايل پژوهشي معلمان براي رفاه شما فرهنگيان گرامي سعي کرده است هزاران نمونه فايل سناريو و الگوي تدريس را آماده کرده و در دسترس شما قرار دهد . براي دانلود هر کدام از فايل هاي زير روي آن کليک کرده و به صفحه مورد نظرتان برويد.


دقت داشته باشيد که سعي شده فايل هاي دانلود سناريو و الگوي تدريس که در پايين براي شما قرار داده شده، از کيفيت بالايي برخوردار باشند. قطعا در مورد کيفيت آنها نميخواهيم بيش از حد توضيح دهيم و اغراق کنيم اما بايد بدانيد که تمامي سعي ما اين بوده که بتوانيم فايل هاي با کيفيت موجود را براي شما جمع آوري کنيم و اين امر به کمک فرهنگيان عزيز بازنشسته براي ما مقدور شده که از آنها سپاس گذاريم.


دانلود سناريو و الگوي تدريس:


فرم درخواست هاي اختصاصي


دوستان و همراهان عزيز در صورت داشتن هرگونه درخواست اختصاصي با ما تماس گرفته و فرم زير را پر کنيد.


منبع : سناريو و الگوي تدريس - بانک فايل پژوهشي معلمان


?

سناريو و الگوي تدريس : طرح درس سناريويي و سناريو درس پژوهي و سنا

مستند سازي تجربيات معلمان

طرح ياريگران زندگي در مدارس چيست | نمونه طرح , صورتجلسه , ابلاغ

پروژه مهر ابتدايي و متوسطه: گزارش و ابلاغ صورتجلسه مهر همه مقاطع

پروژه مهر 1403-1404 مدارس ابتدايي متوسطه اول و دوم فرم خام ابلاغ

طرح نماد دانش آموزان در مدارس ابتدايي ابلاغيه , صورتجلسات , پاور

نمونه کارهاي طرح بوم آموزش طرح برنامه ويژه مدرسه ?? | ? پشتيباني

تدريس ,سناريو ,الگوي ,دانش ,آموزان ,کشور ,الگوي تدريس ,دانش آموزان ,نظام آموزشي ,دانش آموز ,افزايش اعتماد ,فايل پژوهشي معلمان
مشخصات
آخرین جستجو ها